16 maart 2008

Thuis volledig over op Vista!

Ondanks de klaagzang van de Consumentenbond draaien mijn pc en laptop nu alleen nog Windows Vista. En ik verlang nu niet meer terug naar Windows XP. Dat had ik een jaar geleden niet durven dromen.

In februari 2007, vlak na de introductie van het nieuwe besturingssysteem van Microsoft, heb ik een 32-bits testversie van Vista op mijn drie jaar oude pc gezet. Dat wil zeggen in dualboot, naast Windows XP. Vista draaide merkbaar minder soepel dan het oude Windows XP. Vrij snel na het schrijven van de Vista-cursus voor HCC!magazine draaide ik meestal XP omdat dit veel beter werkte op deze oude bak.

Bovendien had ik een paar hardwareproblemen onder Vista: de vier jaar oude geluidskaart werkte niet meer en Printerfabrikant HP was te lui om snel nieuwe drivers te schrijven voor de (een jaar oude!) laserprinter. HP kwam pas zes maanden na de introductie van Vista met nieuwe drivers (als mosterd na de maaltijd overigens, ik kon in Vista al lang printen via een alternatieve printerdriver).

Een tijdje geleden gaf mijn pc de geest. Daarna heb ik snel een nieuwe gekocht: een quadcore met 4 gigabyte RAM en Windows Vista. Ik beschik nu natuurlijk over meer power dan ooit. De oude XP-pc kon in zijn beste dagen niet tegen deze Vista-pc op. Ik kan nu meer audiotracks tegelijk afspelen dan ooit; een prachtige graadmeter om de nieuwe pc met de oude te vergelijken.

Mocht je een oude computer hebben met Windows XP, stap dan niet over. Maar als je een nieuwe computer koopt met een krachtige processor en lekker veel geheugen (tip: ga voor 4 gigabyte, het geheugen is momenteel goedkoop!), dan is de kans heel groot dat je niet eens meer naar XP terug verlangt. Want wees eerlijk: Vista ziet er toch geweldig uit met die Aero-vensters?

Geen opmerkingen: